Zadzwoń: 798 30 60 90
Zadzwoń: 798 30 60 90
do kasy suma: 0,00 zł

2021 rok lepszym czasem dla przewozu ładunków i pasażerów

2021 rok lepszym czasem dla przewozu ładunków i pasażerów

Sektor transportu wciąż podnosi się po dwóch latach pandemii COVID-19. Okazuje się, że w 2021 roku gałąź przewozu ładunków oraz pasażerów odnotowała wzrost w porównaniu do 2020 roku. To nie koniec walki o lepsze wyniki, jednak już teraz jest się z czego cieszyć.

Przewozy ładunków

W ubiegłym roku sektor przewozów ładunków odnotował wzrost w zakresie wolumenu przewiezionych ładunków, jak również pracy przewozowej. Zwłaszcza transport kolejowy, samochodowy, morski oraz lotniczy odnotowały największe wzrosty. Spadek nastąpił w transporcie rurociągowym i śródlądowym.

W 2021 roku ogółem przewieziono 2 253 377 tysięcy ton, gdzie w 2020 roku było to 2 201 252. Transport kolejowy przewiózł 237 915 tysięcy ton ładunków (2020 – 218 381), samochodowy 1 952 465 (2020 – 1 919 193), rurociągowy 49 854 (2020 – 51 849), morski 9 587 (2020 - 8 135), śródlądowy wodny 3 465 (2020 – 3 991), a lotniczy 91 (2020 – 63).

Największy udział w strukturze przewozów miały ładunki z grupy rudy metali, a także inne produkty górnictwa i kopalnictwa. W transporcie morskim z kolei większość stanowiły ładunki z grupy jednostki toczne samobieżne.

Przewozy pasażerskie

Ubiegły rok przyniósł również wzrost przewozów pasażerów wszystkimi rodzajami transportu. W 2021 roku odnotowano o 12,9% pasażerów niż w 2020 roku. Największe wzrosty dotyczyły transportu lotniczego (92,7%), wodnego śródlądowego (44,6%), morskiego (29,5%) oraz kolejowego (17,3%) i samochodowego (5,0%).

Powodem tych zmian było zniesienie ograniczeń związanych z podróżowaniem osób, które wprowadzono w wyniku stanu pandemii wirusa COVID-19.

W tysiącach osób w 2021 roku przewieziono łącznie 421 908 pasażerów, w 2020 roku było to 373 810. Transport kolejowy w ubiegłym roku odnotował 244 723 pasażerów (2020 - 208 651), transport samochodowy 167 716 (2020 – 159 700), transport morski 1 487 (2020 – 1 148), śródlądowy transport morski 986 (2020 – 682), transport lotniczy 6 996 (2020 – 3 629).

Popyt na przewóz jest zależny od przemysłu… i nie tylko

Rozwój produkcji przemysłowej w naszym kraju ma znaczący wpływ na sektor przewozów ładunków. Poza nim liczą się również takie czynniki jak rozwój krajowych połączeń drogowych, kolejowych oraz portów morskich. Nie bez znaczenia pozostaje także rynek magazynowy, e-commerce oraz wojny handlowe i Brexit.

Branża TSL musi również stawić czoła wyzwaniom europejskiego Pakietu Mobilności, który podwyższa koszty działalności przewoźników, a także ogranicza ich aktywność (obowiązek odbioru regularnego tygodniowego odpoczynku przez kierowcę i powrotu do kraju zamieszkania lub siedziby firmy). Najmocniej odczują go przewoźnicy, który specjalizują się w przewozach cross-trade i kabotażu.

Więcej przewozów pasażerskich?

Obecnie, gdy paliwa drożeją, a obostrzenia dotyczące COVID-19 zostały zniesione, coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z komunikacji publicznej lub współdzielenie transportu, celem zredukowania kosztów. W 2021 roku w warszawskim transporcie publicznym podróżowało 809 430 917 pasażerów, w 2020 roku było ich o 11,4% mniej (726 242 018). W tym roku można się spodziewać jeszcze większej liczby przejazdów pasażerskich, właśnie ze względu drożejącego paliwa i cen samochodów.

Ten sezon wakacyjny również przyczyni się do wzrostu przewozów pasażerskich, zwłaszcza w sektorze lotniczym i kolejowym, gdy Polacy wyruszą na długo wyczekiwane urlopy. Zwłaszcza, że w tym roku możliwe jest podróżowanie do większości krajów europejskich, bez konieczności wykonywania testów na COVID-19.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl