
We flocie poziom bezpieczeństwa pracowników powinien zawsze stanowić najwyższy priorytet. Bardzo ważnym jest regularne sprawdzanie stanu pojazdów firmowych i bieżące likwidowanie wszelkich usterek i awarii. Samochody, które nie przeszły pozytywnie przeglądu technicznego nie powinny być oddawane do użytku. Jednym z aspektów, który powinien być sprawdzany jak najczęściej są opony w pojazdach firmowych. Dlaczego?
Ogumienie to jeden z najbardziej krytycznych elementów
Ma ono ogromny wpływ na bezpieczeństwo kierowców. Opony to łącznik naszego pojazdu z podłożem. Od ciśnienia w nich zależy średnie spalanie, a także poziom hałasu. Grubość bieżnika oraz rodzaj ogumienia decydują o przyczepności na różnych typach nawierzchni.
I to właśnie od wieku opon oraz poziomu ich zużycia zależy bezpieczeństwo pracowników w krytycznych sytuacjach, czyli podczas hamowania awaryjnego, przy poślizgu, czy najechaniu na ostrą przeszkodę.
Fleet manager powinien zaplanować procesy, które są powiązane z ogumieniem pojazdów firmowych.
Ciśnienie w oponach jest kluczowe
Wpływa na hamowanie i prowadzenie pojazdu, a także na przyczepność. Zbyt niskie ciśnienie w oponach może doprowadzić do nagrzewania się i awarii.
Oczywiście optymalny poziom ciśnienia powietrza różni się w zależności od pojazdu, jednak należy go regularnie sprawdzać i konserwować jego poziom. Pamiętajmy też, że opony w sposób naturalny mogą tracić ciśnienie, zatem bardzo ważne jest by sprawdzać jego poziom przed każdym wyjazdem w trasę.
Obecnie, w warunkach jesiennych musimy mieć również na uwadze, że spadek temperatury o 15 stopni Celsjusza to spadek ciśnienia o 1 atmosferę.
Standardowym działaniem jest comiesięczne sprawdzanie ciśnienia w oponach, włącznie z zapasową, która nawet jeśli jest nieużywana może stracić ciśnienie z czasem.
Sprawdzanie bieżnika
Minimalna wysokość bieżnika jest regulowana prawnie przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2003 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów i zakresu ich wyposażenia. Najniższa dopuszczalna wysokość bieżnika określana jest parametrem TWI – Thread Wire Index – Wskaźnik Zużycia Opony. Jeśli nie jest regulowany przez producenta, wówczas minimalna wartość powinna mieć 1,6 mm.
Przyjmuje się jednak, iż opona powinna być zutylizowana w przypadku letniej, gdy bieżnik będzie miał wysokość mniejszą niż 3 mm, a zimowej – 4 mm. Jednak Fleet Manager, który wysyła samochody za granicę musi również sprawdzić obowiązujące w danym kraju regulacje, inaczej auto może być pozbawione możliwości dalszej jazdy. Co skończy się stratami finansowymi dla firmy i utratą mobilności pracownika.
Sprawdzaj poziom bieżnika przy każdej okresowej wymianie opon i raportuj grubość gumowej powłoki do systemu, aby kontrolować eksploatację i zutylizować te opony, które są już nie do użytku.
Weryfikacja zużycia opon i rotowanie ogumieniem
Brak rotacji ogumieniem może spowodować szybką utratę bieżnika, a to z kolei zmniejsza bezpieczeństwo pojazdu. W rezultacie – taki pojazd będzie miał mniejszą zdolność hamowania, a nawet zwiększone ryzyko aquaplaningu.
Opony zużywają się nierównomiernie, ponieważ te z przodu nie są poddawane takim samym obciążeniom, jak te z tyłu. Dobrą praktyką jest rotowanie oponami co 10 tys. km. W innym wypadku mogą one stracić bieżnik znacznie szybciej, a co za tym idzie – może to zmniejszyć bezpieczeństwo pojazdu oraz wpłynąć na budżet floty.
Utrzymuj prawidłowe ustawienie kół
Pojazdy we flotach są niewspółosiowe, a to oznacza, że koła mogą wpływać na hamowanie pojazdu oraz reakcję kierowcy. Źle ustawione opony podczas jazdy z dużą prędkością mogą utrudniać kierowanie pojazdem, a to niestety zwiększa prawdopodobieństwo wypadku.
Poza ryzykiem stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa, niewspółosiowe koła są kosztowne, ze względu na obciążenie zawieszenia pojazdu, a to może się zakończyć drogimi naprawami i ciągnięciem opon, co zwiększa zużycie paliwa.
Zaleca się sprawdzanie ustawienia kół podczas zakupu nowych opon – w przeciwnym razie mogą się szybciej zużyć.
Sprawdzaj datę ważności opon
Jeśli opony w pojazdach flotowych nie wymagają wymiany ze względu na dobry stan bieżnika, a jego grubość jest w bezpiecznej normie, to i tak powinieneś upewnić się, czy ogumienie nie straciło ważności.
Nie można zakładać na pojazd opon, które mają wiek dłuższy niż 3 lata, reguluje to polskie prawo. Na oponach znajduje się rozbudowany system znaków DOT, w którym znajdują się 4 cyfry oznaczające numer tygodnia i rok produkcji danej opony. Weryfikacja stanu opony i daty ważności jest również ważna ze względu na ubezpieczenia flotowe. Jeśli opony będą po terminie, wówczas w sytuacji awaryjnej firma może mieć problem z wypłatą świadczenia odszkodowania.
Ogumienie w pojazdach firmowych to bardzo ważna kwestia, od której zależy bezpieczeństwo Twoich pracowników. Pamiętaj by dbać o nie regularnie, sprawdzać stan ich zużycia oraz wymieniać przy ujawnieniu jakichkolwiek nieprawidłowości.