
Samochody elektryczne zyskują coraz większą popularność. Ich zakupowi wciąż towarzyszy wiele obaw, jednak z roku na rok na polskich drogach przybywa zeroemisyjnych pojazdów. Ile elektryków wyjechało na krajowe drogi w zeszłym roku? Sprawdzamy!
Rośnie flota elektryków?
Koniec grudnia wykazał, że po polskich drogach jeździło 38 tys. aut elektrycznych osobowych, z czego 18 795 szt. to pojazdy typu BEV, a 19 206 szt. to hybrydy PHEV. Flota elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych wynosiła 1 657 szt.
Nie da się nie zauważyć, że wraz z końcem grudnia wzrosła liczba elektrycznych motocykli i motorowerów – 10 650 szt. Duży wzrost zaliczyła również liczba aut hybrydowych z segmentu pojazdów osobowych i dostawczych – 325 136 szt.
Park autobusów elektrycznych wzrósł do 651 szt., a flota elektrobusów zwiększyła się o 220 nowych pojazdów zeroemisyjnych.
Rozwija się infrastruktura ładowania
To dobra wiadomość dla wszystkich, którym towarzyszyły największe obawy związane z niedostępnością ładowarek dla pojazdów elektrycznych. Pod koniec grudnia 2021 roku w Polsce funkcjonowały 1 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 784 punkty). 30% z nich to szybkie stacje ładowania prądem stałym DC, a 70% to wolne ładowarki prądu przemiennego AC o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Uruchomiono również 119 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (240 punktów).
Kryzys odbił się również w tym sektorze
Ogólnoświatowy problem z półprzewodnikami przyczynił się do bardzo dużych zmian na rynku motoryzacyjnym. W pojazdach niskoemisyjnych liczba półprzewodników jest o wiele większa niż w klasycznych autach spalinowych. Mimo to widoczny jest wyraźny wzrost zarejestrowanych pojazdów elektrycznych o aż 34%.
Dużą popularnością cieszą się hybrydy typu PHEV, które świetnie sprawdzają się w miejskiej przestrzeni zużywając wyłącznie energię elektryczną oraz na dłuższych trasach, pobierając paliwo.
Końcówka roku zakończyła się mocnym akcentem, według Dyrektora PSPA. W grudniu zarejestrowano 1/5 pojazdów osobowych BEV, a także oddano do użytku 21% ogólnodostępnych stacji ładowania.
Jakie są prognozy dla elektromobilności w Polsce?
Niedobór półprzewodników rzuca jednak ogromny cień na dynamikę popularności pojazdów elektrycznych w Polsce.
Nadzieję podtrzymuje z kolei optymalizacja przepisów prawnych, które regulują obszar zeroemisyjnego transportu, zwłaszcza nowelizacja Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Być może przyczyni się to do przemianowania roku 2022 na przełomowy okres dla rozwoju elektromobilności.