Zadzwoń: 798 30 60 90
Zadzwoń: 798 30 60 90
do kasy suma: 0,00 zł

Flotis wspiera przedsiębiorstwa w Pakiecie Mobilności

Flotis wspiera przedsiębiorców mierzących się z wymogami Pakietu Mobilności

Wprowadzenie Pakietu Mobilności zmieniło warunki pracy kierowców zawodowych. Jednak nie tylko to uległo zmianie. Na przedsiębiorcy ciąży obowiązek prowadzenia prawidłowej dokumentacji, związanej z czasem pracy kierowcy. Nieprzestrzeganie regulacji Pakietu Mobilności będzie wiązało się z utratą dobrej reputacji przedsiębiorstwa oraz karą finansową. Jak wygenerować prawidłowy raport czasu pracy kierowcy? Eksperci Flotis tłumaczą!

Pakiet mobilności co to jest?

To regulacje, opracowane przez Komisję Europejską, które wprowadziły istotne zmiany w przepisach odnoszących się m.in. do czasu jazdy i odpoczynków kierowców, sprawiedliwej konkurencji, czy tachografów.

Jego celem jest poprawa warunków pracy kierowców, również w obszarze wynagrodzenia w państwach, w których płaca minimalna nie jest zbyt wysoka.

Pakiet mobilności został ogłoszony w lipcu 2020 roku, przez Parlament Europejski. Przepisy obowiązują od 20 sierpnia 2020 roku.

W lutym 2022 roku weszły w życie kolejne zmiany – kierowca po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego, na pierwszym miejscu postoju, musi wprowadzić symbol państwa do którego właśnie wjechał. Brak wpisu może skutkować wszczęciem procedury oceniającej reputację przedsiębiorstwa oraz nałożeniem kar finansowych.

Ponadto, 21 lutego 2022 roku wprowadzono obowiązek zjeżdżania ciężarówki do kraju zarejestrowania celem udokumentowania powrotu.

Ważne zmiany czasu pracy kierowców

Od 20 sierpnia 2020 roku kierowca musi wracać do swojego miejsca zamieszkania lub siedziby firmy nie rzadziej niż co 4 tygodnie. Wprowadzony został również zakaz regularnych 45h odpoczynków tygodniowych w kabinie pojazdu. Można odbyć dwa odpoczynki tygodniowe skrócone pod rząd w transporcie międzynarodowym.

Czas pracy może ulec wydłużeniu o maksymalnie 1 lub 2 godziny przy powrocie do bazy lub do swojego domu. Należy jednak odpowiednio udokumentować te odstępstwa na wydruku z tachografu lub wykresie.

Konieczne jest również zrekompensowanie przedłużonego czasu jazdy z odpoczynkiem co najmniej dziewięciogodzinnym. Należy to zrobić w okresie do trzech następnych tygodniu.

Przedłużenie czasu jazdy o 2 godziny ma obowiązek poprzedzenia trzydziestominutową przerwą, która miała miejsce bezpośrednio przed rozpoczęciem jazdy.

Pakiet mobilności a przedsiębiorca

Zgodnie z założeniami Pakietu Mobilności, przedsiębiorcy są zobowiązani do podniesienia płacy swoim pracownikom, ale również do zapewnienia odpowiednich warunków pracy. Ponadto muszą gromadzić szczegółowe dane dotyczące przejazdów kierowców, a także raportować je w odpowiedni sposób.

Przewoźnicy zgłaszają delegowanie elektronicznie za pomocą systemu IMI, z kolei kierowca ma obowiązek posiadania w pojeździe kopii zgłoszenia do delegowania, listów przewozowych oraz zapisów z tachografów w formie papierowej lub elektronicznej.

Jednak to na przewoźniku spoczywa obowiązek wysyłania na żądanie organów kontrolujących, elektronicznej dokumentacji związanej z delegowaniem kierowcy.

- W raporcie powinny się znaleźć takie aspekty, jak: ewidencja czasu pracy, zapisy tachografu i listów przewozowych, kopia zgłoszenia do delegowania oraz umowa o pracę i potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia. Tak zgromadzone dokumenty spełniają wszystkie wymogi Pakietu Mobilności – komentuje Jan Lemański, Flotis

Flotis wspiera przedsiębiorców

- Flotis w odpowiedzi na zapotrzebowanie prowadzenia odpowiedniej dokumentacji rejestru czasu pracy kierowców w przedsiębiorstwach wprowadził możliwość wygenerowania raportu, który sumuje we wskazanym okresie ilość przejechanych kilometrów w danym kraju, czas w nim spędzony, czas jazdy oraz sumę postojów kierowcy – informuje Jan Lemański, Flotis

Raport Flotis umożliwia uzyskanie danych również z przejazdów przez kilka krajów. Będą one wykazane w podsumowaniu również z powyższymi parametrami. W wygenerowanym raporcie z przejazdu kierowcy przez kilka krajów, na jednej trasie, znajdują się informacje podsumowujące całą jazdę kierowcy, krajów do których wjechał, czasie spędzonym w każdym z nich, czasie jazdy w każdym kraju, czasie postoju i sumie przejechanych kilometrów.

Raport dzieli te informacje na bardziej szczegółowe – z podziałem na konkretną datę, kraj, godzinę wjazdu i wyjazdu, a także czas jazdy i czas postoju wraz z liczbą km w danym kraju.

Założenia Pakietu Mobilności mają na celu poprawę warunków pracy kierowców zawodowych. Ich wprowadzenie wiąże się jednak z konkretnymi obowiązkami, które ciążą na przedsiębiorstwach. Bardzo ważnym jest gromadzenie danych dotyczących czasu pracy kierowcy, które raportuje się w systemie IMI. Nieprzestrzeganie prowadzenia obowiązkowej dokumentacji będzie grozić utratą dobrej reputacji oraz wysokimi karami finansowymi. 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl