Zadzwoń: 798 30 60 90
Zadzwoń: 798 30 60 90
do kasy suma: 0,00 zł

Polski Ład uderza w leasing. Przedsiębiorcom nie będzie się już opłacał?

Polski Ład uderza w leasing. Przedsiębiorcom nie będzie się już opłacał?

Zmiany podatkowe, które przewiduje Polskim Ład nie są zbyt łaskawe dla leasingu. W Nowym Roku ma stać się droższy o prawie 20% od wynajmu długoterminowego, a to może wpłynąć na ogromny spadek jego popularności. Większość przedsiębiorców decydowała się na leasing ze względu na wiele korzyści podatkowych w finansowaniu zakupu nowych aut. Czy w 2022 roku leasing zostanie zastąpiony przez wynajem długoterminowy?

Jak działał leasing do tej pory?

Przedsiębiorcy decydowali się na leasing w głównej mierze dlatego, że po kilkuletnim użytkowaniu pojazdu, na końcu umowy leasingowej można było dokonać prywatnego wykupu, a dalej sprzedać go bez dodatkowych obciążeń podatkowych, po minimum 6 miesiącach.

W takiej sytuacji inwestycja w auto wypadała bardzo korzystnie – koszty miesięcznych rat, wpłata własna, ubezpieczenie i serwisowanie zaliczały się do kosztów uzyskania przychodu i można było odliczać sobie nawet połowę VAT-u w przypadku mieszanego użytkowania, a na samym końcu sprzedać pojazd jako prywatny i uniknąć podatkowych obciążeń.

Dzięki temu leasing był najpopularniejszą metodą finansowania pojazdów. Nie wprowadzano ich jako środków trwałych, nie amortyzowano, a fakturę z leasingu rozliczano w kosztach.

Leasing w Polsce

W trzech pierwszych kwartałach tego roku firmy leasingowe sfinansowały zakup pojazdów osobowych za niecałe 25 miliardów złotych. W naszym kraju aż 75% nowych samochodów kupuje się na firmę, a leasing finansuje ponad połowę takich firmowych zakupów.

Od paru lat w Polsce coraz dynamiczniej rozwija się również wynajem długoterminowy. Choć wciąż mniej popularny od leasingu, to już co piąte nowe firmowe auto jest użyczane przedsiębiorcy w ten sposób. Rynek samochodów używanych w wynajmie długoterminowym jeszcze jest w powijakach.

Co zmieni Nowy Ład?

Istnieje szansa, że wynajem długoterminowy stanie się znacznie popularniejszą metodą w okresie kilku następnych lat, zwłaszcza po wprowadzeniu Nowego Ładu. Leasing niestety stanie się zbyt słabo opłacały dla przedsiębiorców, a jak wiemy z historii naszego kraju – zmiany podatkowe mają bardzo duży wpływ na sprzedaż zwłaszcza nowych pojazdów.

Wynajem będzie nie tylko bardziej ekonomicznym rozwiązaniem, ale także wygodniejszym. Abonament obejmuje jedną miesięczną ratę, bez martwienia się o ubezpieczenie i serwis. Dodatkowo – koniec umowy nie oznacza, że auto trzeba wykupić i sprzedać, a wystarczy je oddać. Decydując się na leasing musimy samodzielnie zajmować się tymi czynnościami.

Szacuje się, że po wprowadzeniu zmian podatkowych po Nowym Roku, leasing będzie droższy o 20% od wynajmu długoterminowego. Obecnie jest korzystniejszym rozwiązaniem, jednak czas może to zmienić.

Dłuższa eksploatacja pojazdów?

Nowy Ład uniemożliwi sprzedaż pojazdu w krótkim terminie po zakończeniu umowy leasingowej, a to oznacza, że przedsiębiorcy będą dłużej użytkować swoje pojazdy. To wpłynie na ich gorszy stan techniczny, a tym samym wartość.

W Polsce obecnie średni wiek auta osobowego przekracza 14 lat, a aż 1/5 wszystkich pojazdów osobowych stanowią te, których wiek przekracza już 20 lat. Takie pojazdy niestety nie są zbyt ekologiczne i stanowią realne zagrożenie dla naszego środowiska. Jednak, co z nimi zrobić, jeśli po leasingu nie będzie można ich łatwo sprzedać?

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl