Zadzwoń: 798 30 60 90
Zadzwoń: 798 30 60 90
do kasy suma: 0,00 zł

Rynek samochodowy w 2022 roku

Rynek samochodowy w 2022 roku

Liczba rejestracji samochodów w 2022 roku

W lipcu zarejestrowano 34 702 auta osobowe, co stanowi 10,68% mniej niż w tym samym miesiącu w 2021 roku. To także mniej o 2,34% względem czerwca 2022 roku.

Większość kupuje samochody za gotówkę. Mniej osób decyduje się na kredytowanie zakupu. Powodem jest inflacja, drożyzna, a także obniżona zdolność kredytowa Polaków.

W tym roku zarejestrowano łącznie 247 119 samochodów osobowych. To 12,06% mniej niż w 2021 roku. Jest jednak i dobra wiadomość – Polska zakończyła czerwiec 2022 roku na 6 pozycji wśród 30 europejskich rynków samochodowych.

Polacy najchętniej kupili i zarejestrowali samochody marki Toyota – w 2022 roku aż 43 812 aut pochodzi od japońskiego producenta, co daje wynik o 5,7% wyższy niż w 2021 roku. Sam udział Toyoty w polskim rynku motoryzacyjnym wyniósł 17,73%.

Wiceliderem jest Skoda, której zarejestrowano 21 956 aut w 2022 roku, co daje wynik o 32,24% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 8.88%.

Trzecie miejsce należy do KIA. W 2022 roku Polacy zarejestrowali 20 647 samochodów koreańskiego producenta, tym samym podnosząc ich liczbę o 7,99% względem całego 2021 roku. Udział KIA w polskim rynku motoryzacyjnym to 8.36%.

Kolejne miejsca należą do Volkswagena oraz Hyundaia.

 Jakie modele aut najlepiej się sprzedawały w 2022 roku?

  • Toyota Corolla – 12 555 sztuk
  • KIA Sportage – 7 186 sztuk
  • Toyota Yaris – 7 016 sztuk
  • Toyota RAV4 – 6 810 sztuk
  • Toyota C-HR – 6 415 sztuk 

Z kolei klienci indywidualni wybierali:

  • Kia Sportage – 3 291 sztuk, a za nią:
  • Dacia Duster – 3 159 sztuk
  • Toyota Yaris Cross – 3 067 sztuk

 

Jak wygląda sytuacja na rynku wtórnym?

Sprzedaż używanych samochodów rośnie. Głównie za sprawą Ukraińców, którzy uszczuplili rynek poszukując aut do sprowadzenia do swojego kraju, bez konieczności opłacenia cła. W lipcu do Ukrainy trafiło 13,9 tys. samochodów pochodzących z zagranicy.

Najpopularniejszymi sprowadzanymi modelami były:

  • Volkswagen (Golf, Passat czy Polo, 
  • Opel (Astra, Corsa oraz Insignia), 
  • Ford (Focus, Mondeo oraz Fiesta)
  • BMW (Seria 3, Seria 5 i Seria 1).

Z kolei w Polsce w lipcu zarejestrowano 62 766 auta używane sprowadzane z zagranicy. To o 23,9% mniej niż w ubiegłym roku. Najwięcej sprowadzono samochodów osobowych (57 630 szt.) z Niemiec, Francji i Belgii.

Złą wiadomością jest to, że sprowadzamy coraz starsze auta – średni wiek importowanego samochodu w tym roku to 12,78 roku.

Dlaczego tak się dzieje? Po raz kolejny powodem są pieniądze i inflacja. Coraz mniej osób ma wystarczającą ilość pieniędzy do inwestycji w nowy samochód. Dlatego wybierają starsze modele, które są znacznie tańsze.

Co się dzieje na rynku aut elektrycznych?

Do końca lipca w naszym kraju zarejestrowano 52 881 samochody osobowe i użytkowe z napędem elektrycznym. Od początku 2022 roku ich liczba zwiększyła się o 14 098 szt. (+44%) w porównaniu do 2021 roku.

W pełni elektryczne samochodu odpowiadają za 49% tej floty, reszta to hybrydy typu plug-in. I ten stosunek się mocno zmienił. Niegdyś więcej było hybryd, obecnie to bateryjne samochody zaczynają zyskiwać coraz większą popularność.

Rośnie również liczba elektrycznych motorowerów oraz motocykli – na koniec lipca było ich 14 967 szt.

Zmienia się również liczba stacji ładowania. Od początku tego roku do końca lipca uruchomiono 575 stacji AC oraz 139 urządzeń DC. Względem poprzedniego roku liczba ładowarek prądu przemiennego wzrosła o 154%, a stałego o 30%.

Wciąż jednak potrzebna jest zmiana w przepisach, aby stacji ładowania było jak najwięcej, bo właśnie to przełoży się mocniej na zainteresowanie zakupem samochodu elektrycznego lub hybrydy wśród klientów indywidualnych. 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl