Zadzwoń: 798 30 60 90
Zadzwoń: 798 30 60 90
do kasy suma: 0,00 zł

Branża motoryzacyjna odbudowuje się po pandemii? Sprawdzamy

Branża motoryzacyjna odbudowuje się po pandemii? Sprawdzamy

Nastały wreszcie lepsze czasy dla branży motoryzacyjnej. Tempo odbudowy po pandemii zaczyna być dynamiczne, ale byłoby jeszcze lepsze, gdyby nie ograniczona podaż nowych aut na rynku. Z tym zjawiskiem branża mierzy się już od połowy 2021 roku. Brak nowych aut przekłada się na wzrost popularności wynajmu długoterminowego. Jak wygląda sytuacja w branży obecnie? Sprawdzamy.

Trudny rok dla motoryzacji

Rok 2021 z pewnością na długo zapisze się w naszej pamięci. Branża motoryzacyjna od połowy tego roku mierzyła się ze zjawiskiem mocno ograniczonej dostępności nowych samochodów. Choć pierwsze miesiące wyglądały całkiem optymistycznie, a branża motoryzacyjna dynamicznie odbudowywała się po pandemii COVID-19, to jednak w drugiej połowie ubiegłego roku, szczęście przestało jej sprzyjać.

Sprzedaż nowych samochodów w polskich salonach znacznie spadła, w porównaniu do czasu sprzed pandemii. Powodem była utrudniona dostępność pojazdów, a także długi czas oczekiwania na ich produkcję, co utrudniał również światowy brak półprzewodników.

Wynajem długoterminowy zyskał na kryzysie

Pomimo ograniczonej dostępności nowych samochodów, branża wynajmu długoterminowego aut zyskała o 6,9% większą liczebność floty w porównaniu do 2020 roku. Biorąc pod uwagę czynniki, które hamowały branżę, to niemały sukces.

Prognozy dla sektora wynajmu długoterminowego są bardzo optymistyczne – branża nie tylko cieszy się już sporą popularnością, ale również może dostać dodatkowy impuls wzrostowy, dzięki zmianom w przepisach dotyczących wykupu prywatnego samochodów po leasingu.

Popularność wynajmu długoterminowego w 2021 roku wzrosła, w porównaniu z 2020 rokiem, o 9,8%. W porównaniu z czasem sprzed pandemii niestety spadła o 5,5%. Wciąż jednak wynajem długoterminowy ma największy udział w finansowaniu aut, zwłaszcza dla firm i przedsiębiorców. W 2021 roku spośród nowych aut sprzedanych do firm, czyli z 331 tys., co czwarty pojazd pochodził z wynajmu długoterminowego (82 tys.).

Brak półprzewodników wstrzymał produkcję aut

W drugiej połowie 2021 roku rynek odnotował globalny brak niezbędnych do produkcji aut podzespołów. Spowodowało to brak nowych samochodów, a czas oczekiwania na te z taśmy fabrycznej znacznie się wydłużył. Na nowy samochód wciąż trzeba czekać około 6-9 miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet rok i dłużej.

I niestety ta sytuacja jeszcze potrwa w tym roku.

Rynek motoryzacyjny w Polsce ma się lepiej niż w UE?

W trzecim kwartale ubiegłego roku podaż nowych aut, a zarazem ich sprzedaż, drastycznie spadły. Sytuacja uległa pogorszeniu w ostatnich trzech miesiącach roku. Jednak trzeba przyznać, że polski rynek motoryzacyjny poradził sobie z nią lepiej niż europejski.

W 2021 roku w Polsce sprzedano 447 tys. nowych aut osobowych, a więc o 4,3% więcej niż rok wcześniej. Wciąż to daleko do wyników z 2019 roku, w którym sprzedano 555 tys. aut, lecz więcej niż w całej UE, w której w 2021 odnotowano spadek sprzedaży nowych pojazdów o 2,4%.

Ten wynik to głównie zasługa firm oraz przedsiębiorców, którzy stanowili główny filar ruchu w autosalonach, łącznie wykupili oni 331 tys. samochodów.

Wciąż jest ogromny popyt na używane auta

Jednak wciąż trwa ograniczona dostępność używanych pojazdów. To zjawisko jest najbardziej widoczne w segmencie klientów indywidualnych, w którym popyt na używane auta znacznie wzrósł.

W 2021 roku rynek wtórny pojazdów w Polsce odnotował wysokie wyniki. Wzrósł import aut używanych z zagranicy – sprowadzono 858 tys. używanych aut, a więc o 11,3% więcej niż w 2020 roku. Jednak liczba ta wciąż była mniejsza niż w czasie sprzed pandemii o ok. 70 tys. pojazdów.

Branża Rent a Car powraca do popularności

Sektor Rent a Car również odnotował ogromne spadki w trudnym 2021 roku. Wypożyczalnie samochodów odczuły najszybciej i najbardziej boleśnie skutki pandemii.

Już w pierwszym kwartale 2021 roku branża odnotowała -8,5% straty. Jednak od drugiego kwartału zaczęły jej wracać siły, a koniec roku podsumowała wzrostem na poziomie 17,6%, co oznaczało powrót do poziomów sprzed pandemii. 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl