Coraz bardziej odczuwalny brak dostępnych do zakupu samochodów, zarówno z rynku wtórnego jak i od producentów, zmusza przedsiębiorców do szukania alternatywnych rozwiązań do firmowej floty. Okazuje się, że w wyniku tej sytuacji, wynajem długoterminowy zaczyna zyskiwać coraz większą popularność, jak również coraz więcej przedsiębiorców skłania się ku temu rozwiązaniu.
Wciąż są problemy z dostępnością nowych aut
Wstrzymana produkcja oraz kryzys dostępności nowych aut nasiliły się jeszcze w drugiej połowie 2021 roku. Ich powodem było przerwanie łańcuchów dostaw w wyniku pandemii koronawirusa, a obecnie zjawisko jest również potęgowane przez wojnę w Ukrainie.
W pierwszym kwartale 2022 roku produkcja oraz dostawy nowych pojazdów zostały zakłócone przez wojnę w Ukrainie, w efekcie sprzedaż nowych aut spada. Dzieje się to nie ze względu na popyt – ten wciąż rośnie. To podać jest problemem – w pierwszym kwartale tego roku, z polskich salonów producenckich wyjechało łącznie 102 tys. pojazdów, a więc o 13,4% mniej niż w 2021 roku. Średnia dla całej Unii Europejskiej wygląda podobnie – spadek sprzedaży jest na poziomie – 12,3%.
Mniej importowanych aut do Polski
Zmniejszyła się również liczba importowanych do Polski pojazdów używanych. Spadek wynosi -12,8%. Co gorsza, niska podaż na rynku nowych aut oznacza większy popyt na używane pojazdy, a tego sprzedawcy nie są w stanie zaspokoić, gdyż głównym źródłem importu aut do naszego kraju, są te z zagranicy.
W odpowiedzi na tę sytuację, Polacy zaczęli interesować się ofertami samochodów używanych z rodzimego rynku oraz tymi, które pochodzą z wynajmów długoterminowych.
Wynajem długoterminowy wspiera segment sprzedaży pojazdów
Aż 69,4% udziału w sprzedaży nowych pojazdów na polskim rynku motoryzacyjnym przypada firmom. To właśnie przedsiębiorcy najczęściej kupują nowe samochody. Zakup nowego auta w 2022 roku był najczęściej finansowy przez leasing oraz wynajem długoterminowy. Ten drugi rodzaj finansowania miał 27,4% udział w sprzedaży nowych pojazdów przedsiębiorcom. To rekordowo wysoka wartość w całej kilkunastoletniej historii analiz PZWLP. W I kwartale tego roku dzięki usłudze wynajmu długoterminowego sprzedano 19,4 tysięcy nowych samochodów, to wynik na poziomie sprzed pandemii w 2019 roku.
Wynajem długoterminowy w Polsce jest dość młodą usługą, ale aktualnie przeżywa stadium intensywnego rozwoju. Duży wzrost udziału wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów do firm w Polsce w pierwszym kwartale tego roku to ogromny sukces, który wskazuje na to, że coraz więcej przedsiębiorców ufa temu rozwiązaniu.
Przedsiębiorcy chętniej decydują się na wynajem długoterminowy
Na końcu pierwszego kwartału 2022 roku łączna flota samochodów w wynajmie długoterminowym w Polsce wzrosła o 9% r/r. Tempo rozwoju tej branży wciąż szybko rośnie, a gdyby nie problemy z dostępnością pojazdów, byłoby jeszcze większe.
Dlaczego przedsiębiorcy decydują się na to rozwiązanie? To przede wszystkim odpowiedź na rynkowe trendy, a także efekt zmiany mentalności z posiadania samochodów na własność na ich używanie. Korzystają z niego nie tylko korporacje z dużymi flotami, ale również mikro i mali przedsiębiorcy, którzy w ten sposób finansują zakup choćby jednego pojazdu.
Rozwiązanie to jest dla nich wygodne i proste, a do tego ma mniejsze koszty, aniżeli inne sposoby finansowania floty, nie ma również obowiązku uiszczania opłaty wstępne, co ma ogromne znaczenie w dobie tak wysokiej inflacji. Dodatkowo w wynajmie długoterminowym rata jest zawsze tej samej wysokości przez cały okres najmu.
Wraz z końcem marca 2022 roku łączna flota samochodów w wynajmie długoterminowym firm, które są skupione w PZWLP liczyła aż 194,5 tysięcy pojazdów. Najpopularniejszymi samochodami w wynajmie długoterminowym były: Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Skoda Fabia, Opel Astra i Volkswagen Passat.