Do Polski przybywają samochody z Ukrainy. Do 23 marca od momentu wybuchu wojny przyjechało ponad 140 tys. samochodów osobowych. Z kolei więcej aut z Polski wyjeżdża do Ukrainy. Jak wygląda sytuacja?
Do Polski, od momentu rozpoczęcia się wojny w Ukrainie, do 23 marca tego roku przyjechało ponad 140 tys. samochodów osobowych. Z kolei od 12 kwietnia do początku maja za wschodnią granicę Polski wyjechało około 30 tys. krajowych pojazdów.
Branża stoi przed wyzwaniami
Miliony osób uciekło z Ukrainy i szuka schronienia poza granicami kraju. Pierwszym wyborem wschodnich sąsiadów jest Polska. Część z nich w pierwszych dniach konfliktu poruszała się swoimi autami, a ze względu na decyzje ustawodawcze mogła wjechać na terytorium Polski. To przeniosło się na obecne statystyki – ponad 140 tys. aut z Ukrainy porusza się po polskich drogach.
Nie wszystkie z samochodów mogą być w pełni sprawne, a to może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drogach. Brak przeglądów nie jest wynikiem zaniedbania, a faktu że w Ukrainie nie trzeba go przeprowadzać co roku.
Więcej aut na rynku wtórnym?
Auta z Ukrainy pojawiają się również na rynku wtórnym. Ich właściciele chcą je sprzedać ze względu na konieczność zarobku. Liczba pojazdów z przedziału cenowego 50-100 tys. zł na rynku wtórnym wzrosła w I kwartale tego roku o 16%, z kolei pojazdów z wyższej półki, za ponad 100 tys. zł, przybyło o 30%.
W przypadku zakupu takiego pojazdu należy zachować czujność i dokładnie go sprawdzić. Zwłaszcza, że jego przeszłość może być nie do końca znana.
Odpływ polskich aut
Od 12 kwietnia tego roku do Ukrainy z Polski sprowadzono około 30 tys. samochodów. U wschodnich sąsiadów wyraźnie widoczne jest duże zainteresowanie importem aut, co może być efektem zniesienia cła i podatku VAT na import aut do Ukrainy. Te zmiany mogą zmniejszyć ceny pojazdu nawet o 20-30%.
Władze Ukrainy szukając sposobu na umocnienie gospodarki i zwiększenie mobilności ludności chętnie angażują się w ten proces, kupując auta nie tylko do prywatnego użytku, ale również w celach militarnych.
Sprowadzane pojazdy są z średniej półki cenowej. Ponad 15 tys. pojazdów było wartych 14 300 zł, do 72 tys. zł kosztowało 11 406 samochodów, a luksusowych aut w kwocie powyżej 288 tys. zł wjechało do Ukrainy zaledwie 40 sztuk.