
Coraz więcej pojazdów elektrycznych
Dane z końca stycznia 2022 roku wykazują, że po polskich drogach jeździło 39 328 elektrycznych samochodów osobowych. 49% stanowiły samochody w pełni elektryczne, czyli BEV. Było ich 19 430 sztuk. Pozostałą część – 51% stanowiły pojazdy typu PHEV, a więc hybrydy plug-in. Łącznie, pod koniec stycznia, było ich 19 898 sztuk. Rozrósł się również park pojazdów elektrycznych dostawczych i ciężarowych (1 738 sztuk), a także flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia liczyła 10 667 pojazdów. Przybywa coraz więcej aut osobowych i dostawczych hybrydowych, licząc 334 929 sztuki. Z końcem pierwszego miesiąca tego roku liczba autobusów elektrycznych w Polsce wzrosła do 655 sztuk.
Rozwija się sieć ładowania elektryków
Wraz z liczbą pojazdów elektrycznych w naszym kraju, przybywa również ładowarek. Pod koniec stycznia 2022 roku w Polsce funkcjonowały 1 992 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. 28% z nich to stacje ładowania prądem stałym (DC) oraz 72% to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
W styczniu uruchomiono aż 60 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania.
Ostatnie trzy miesiące zakończyły się prawie trzykrotnym wzrostem liczby ogólnodostępnych stacji ładowania, w porównaniu do przełomu 2021 i 2020 roku.
Jakie są plany?
Operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania mają w planach działania w zakresie podwyższania mocy istniejących punktów ładowania elektryków, a także zwiększenia liczby ładowarek w już zajętych lokalizacjach. Rozbudowa sieci ma zostać zdynamizowana również przez uruchomienie programu wsparcia infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Pierwsze efekty wdrożenia systemu wsparcia oraz wzrost liczby uruchomionych punktów ładowania, mają być już widoczne w II połowie 2022 roku.
Firmy chętniej inwestują w pojazdy elektryczne
Styczeń 2022 był miesiącem, w którym zarejestrowano prawie trzy razy więcej samochodów dostawczych oraz ciężarowych z napędem elektrycznym, niż w tym samym czasie w 2021 roku. Ta liczba zwiększa się bardzo dynamicznie, ponieważ praktycznie już wszyscy producenci oferują pojazdy ciężarowe elektryczne do 16 ton DMC.
Ponadto więcej miast ma w planach zamykać swoje centra przed dostawami, które są realizowane przez pojazdy spalinowe. I nie da się ukryć, że ten trend będzie wciąż się umacniał.
Zwłaszcza, że firmy transportowe nie muszą się borykać z niewystarczającą liczbą stacji ładowania, ze względu na dedykowaną infrastrukturę ładowarek w bazach transportowych.