Zadzwoń: 798 30 60 90
Zadzwoń: 798 30 60 90
do kasy suma: 0,00 zł

W Polsce wciąż najpopularniejsze są auta spalinowe?

W Polsce wciąż najpopularniejsze są auta spalinowe?

Samochody elektryczne wciąż nie cieszą się w Polsce tak dużym uznaniem, jak w pozostałych krajach europejskich. Polacy podchodzą sceptycznie do tematu elektryków. Rynek ekologicznych aut wzmacniają głównie firmy i przedsiębiorcy. Okazuje się, że polscy kierowcy wciąż preferują auta spalinowe, które już za kilkadziesiąt lat nie będą tak popularne. Jakie jeszcze obawy mają Polacy względem zmieniającego się sektora motoryzacyjnego?

Jakie zmiany czekają branżę motoryzacyjną w tym roku?

13 edycja badania firmy doradczej Deloitte „2022 Global Automotive Consumer Study”, która została przeprowadzona wśród konsumentów w tym roku, wykazała że branżę motoryzacyjną wciąż czekać będzie trudny czas. Konsekwencje pandemicznych obostrzeń oraz gospodarczych zastojów nadal pozostawiają ślad na całym sektorze. Wstrzymane łańcuchy dostaw, które uniemożliwiły producentom sprostanie zapotrzebowaniu na nowe pojazdy, są mocno odczuwalne wśród konsumentów.

Z jakimi wyzwaniami będzie się mierzyć branża motoryzacyjna? Badanie Deloitte zostało przeprowadzone wśród 26 tys. respondentów z 25 krajów na świecie, którzy wyrazili swoją opinię odnośnie przyszłości sektora motoryzacji, zaawansowanych technologii w samochodach, elektryków, a nawet zwyczajów zakupowych.

Według badania najbardziej odczuwalnym problemem w 2022 roku dla całej branży, będzie trwający deficyt półprzewodników. Konfigurowanie zaawansowanego wyposażenia pojazdu w takiej sytuacji, może być nieosiągalnym wyzwaniem lub długoterminowym zadaniem. Czy to stoi na przeszkodzie by zaspokoić potrzeby konsumentów?

Czy kierowcy w ogóle chcą nowych technologii w autach?

Coraz więcej projektantów wprowadza nowoczesne rozwiązania w samochodach swojej produkcji. Chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, prześcigając się wzajemnie. Co ciekawe, według badania Deloitte, większość konsumentów nie chce dopłacać za zaawansowane technologie w samochodach. Zaliczają się do nich hybrydy czy elektryczny napęd, a nawet najnowocześniejsze rozwiązania komunikacyjne. Najmniej chętnie opłacanym systemem jest informacyjno-rozrywkowy.

Na świecie najmniej chętni do pokrywania tych kosztów są Japończycy i Niemcy, a najbardziej chętni i przychylni nowoczesnych rozwiązaniom w autach są Chińczycy.

W przypadku Polaków, są oni w stanie zaakceptować wyższe koszty (o 5 tys. i więcej) za samochód, który jest wyposażony w alternatywną technologię napędu, ale nie chcą ponosić żadnych dodatkowych kosztów za systemy informacyjno-rozrywkowe.

Zainteresowanie elektrykami wciąż nie rośnie?

Zainteresowanie elektrykami wśród badanych konsumentów jest zróżnicowane. Za popularyzacją ekologicznych aut przemawiają niższe koszty eksploatacyjne i troska o środowisko. Z kolei na przeszkodzie do zakupu elektryków stoi wciąż zbyt mocno ograniczony zasięg pojazdów i słaba infrastruktura ładowarek.

Branża motoryzacyjna jest już teraz w stanie sprostać oczekiwaniom klientów. Jednakże tempo transformacji jest mocno zróżnicowane geograficznie. Wybór pojazdu elektrycznego jest najbardziej popularny we Włoszech, Hiszpanii i Japonii. W Polsce ponad 50% ankietowanych wybiera pojazdy tradycyjne, 22% stawia na hybrydy, a 4% na auta w pełni elektryczne.

Unikanie transportu zbiorowego motywuje do zakupu auta

Pandemia zmieniła dotychczasowe nawyki konsumentów, którzy chętnie korzystali z transportu zbiorowego. Jednakże w trosce o swoje bezpieczeństwo oraz zdrowie, w czasie pandemii zrezygnowali z komunikacji publicznej, na rzecz prywatnych pojazdów. Ta decyzja motywuje do zakupu auta również osoby, które jeszcze go nie posiadają.

Najchętniej decydują się na zakup nowego auta mieszkańcy Indii i Azji Płd.-Wsch., którym zależy na unikaniu transportu zbiorowego. W Polsce 63% mieszkańców w przyszłości zamierza wybrać prywatny samochód, a zaledwie 15% badanych zdecyduje się na podróżowanie publicznymi środkami transportu.

Zakup samochodu online w Polsce nie jest popularny

Autoryzowane salony dealerów są nadal najpopularniejszym miejscem zakupu nowego samochodu. W Polsce aż 75% badanych osób chciałoby nabyć nowy pojazd w salonie, a jednym z powodów takiej decyzji jest nadzieja na wynegocjowanie rabatu w trakcie spotkania (39% badanych odpowiedziało w ten sposób).

Popularność zakupu samochodu częściowo online jest najbardziej popularna w Chinach i Korei Płd. Najmniejszy problem z kupowaniem pojazdu zdalnie mają mieszkańcy Indii. W Polsce z kolei, co czwarty konsument dopuszcza taką możliwość.

Kupno samochodu online ma być bardziej komfortowym rozwiązaniem, które jest znacznie prostsze, niż tradycyjna wizyta w salonie dealerskim. Jednakże wciąż wzbudza wiele obaw, zwłaszcza wśród Polaków, którzy kierując się zakorzenioną w nich postawą kupiecką, liczą na owocne negocjacje i korzystniejszą cenę. Internet nie pozwoli im na takie rozwiązanie, chyba że na aukcjach.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl