
Coraz więcej elektryków w UE
W ubiegłym roku w całej Unii Europejskiej pojazdy hybrydowe (HEV) stanowiły 19,6% wszystkich nowych samochodów osobowych. To wzrost o 11,9% w porównaniu z 2020 rokiem. Nie tylko pojazdy hybrydowe cieszyły się większym zainteresowanie Europejczyków w 2021 roku – auta ładowane elektrycznie (BEV + PHEV) także odnotowały silny wzrost sprzedaży, osiągając poziom 18% wszystkich nowych rejestracji wśród pojazdów osobowych w 2021 roku. To wzrost o 7,5% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Mniej pojazdów napędzanych benzyną i olejem?
Spada popularność samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Od października do grudnia 2021 roku ich liczba w Unii Europejskiej spadła. W przypadku pojazdów benzynowych zmniejszyła się o 33,5% osiągając wynik 778 450 sztuk. Spadki dotknęły praktycznie wszystkie rynki z Unii Europejskiej, z wyjątkiem Irlandii, Bułgarii i Słowenii. Udział aut na benzynę w europejskim rynku motoryzacyjnym zmniejszył się do 35,8% w ostatnim kwartale 2021 roku.
Z kolei diesel odnotował jeszcze większy spadek udziału w rynku europejskim (-50,9%), osiągając wynik 729 446 sztuk w 2020 roku, a w ostatnim kwartale 2021 roku, zaledwie 358 083 sztuk.
W 2021 roku najpopularniejszym rodzajem paliwa była wciąż benzyna (40% udział w rynku europejskim).
Pojazdy z napędem alternatywnym
Samochody w pełni elektryczne (BEV) w ostatnim kwartale 2021 roku odnotowały najsilniejszy wzrost spośród wszystkich rodzajów paliwa (+24,9%). Elektrykom udało się osiągnąć poziom 309 598 sztuk w całej Unii Europejskiej.
Wzrost był zdecydowanie bardziej umiarkowany, aniżeli w 2020 roku. Wtedy nastąpił gwałtowny skok sprzedaży pojazdów BEV (+216,9%). Powodem tego zjawiska były zachęty rządu dla pojazdów niskoemisyjnych oraz zeroemisyjnych, które wprowadzono w celu ożywienia rynku w warunkach pandemii.
Samochody elektryczne (BEV) są najchętniej wybierane we Francji (+36,2%), Włoszech (+34,9%) oraz Niemczech (+24,5%).
Pojazdy z LPG i NGV
Samochody napędzane NGV tracą swoją popularność. W ciągu ostatnich trzech miesięcy w 2021 roku ich liczba spadła o 45,9%. Najmocniej przyczyniły się do tego Włochy (+40,6%), w których popularność pojazdów zasilanych gazem ziemnym znacznie spadła.
Z kolei rynek samochodów LPG wzrósł o 5,7% w tym samym okresie, osiągając wynik 59 959 sztuk.